Construcția pe care o propunem se adresează începătorilor, iar materialele folosite sînt indigene.
Aripa se prinde de bagheta-turn cu ajutorul unui ac de gămălie, procedeu ce ne va permite să modificăm incidența aripii față de axul elicei, respectiv fuselajului. Fixarea incidenței se realizează prin ancorarea în patru puncte față de vîrful și baza turnului.
Vom lansa mai întîi modelul în zbor planat studiindu-i comportarea. Pentru modificarea poziției centrului de greutate vom fixa cîteva alice de plumb pe fuselaj, prin încleiere. Cu puțină răbdare, vom putea modifica poziția baghetei-turn pe fuselaj, în cazul acesta nemaifiind nevoie să modificăm greutatea modelului.
La început vom folosi 2-3 fire de oauciuc de 1 x 1 mm. Prin variația incidenței aripii vom putea ajunge la un zbor stabil și plăcut. În cazul schimbării incidenței, se poate modifica și numărul firelor de cauciuc folosite.
Acest model va permite tinerilor modeliști să-și formeze o „imagine” mai practică despre dependența strînsă între incidența de calaj a aripii, tracțiunea motorului și poziția centrului de greutate pentru o mai bună comportare a modelului în zborul de urcare și de planare.
Mult succes!
În cazul înlocuirii lemnului de brad cu balsa, vom obține un model foarte ușor cu reale calități de zbor.
Cleiul folosit pentru lipirea baghetelor va fi AGO sau ARACET diluat.
După execuția scheletului aripii se formează voalura din hîrtie subțire de condensator așa cum se indică în schița alăturată.
Lagărul elicei se va matisa de lonjeronul fuselajului cu ață.
Palele elicei se lipesc în locașul executat în butucul de tei.
Ele pot fi torsionate de către modeliștii cu puțină experiență.
Ing. GabrieI Nica
